Tiistaiaamuna vuoteeni voimakenttä oli poikkeuksellisen
voimakas, ja vielä tunti kellonsoiton jälkeenkin horrostin menemään. Senpä
vuoksi suunnitelmat aamupäivän tehokkaasta hyödyntämisestä haihtuivat unihiekan
mukana. No, samapa tuo. Mitä enemmän nukkuu, sitä vähemmän tarvitsee olla
hereillä.
Töit’ oli kahdestatoista eteenpäin, ja ennen sitä kävin
laitoksella allekirjoittamassa papereita, muun muassa kolmivuotissuunnitelman
omista töistäni. Mukavaa oli, että sain käännöksen papereista, jotka
allekirjoitin. Aina kun näin ei ole ollut. Tiedä vaikka olisin pernani
lupautunut luovuttamaan jossakin paperissa. Jos viihdyn täällä kolme vuotta, niin tieteellistä
artikkelia ja oppimateriaalin tuottamista olisi luvassa.
Töissä opiskelijoita oli paikalla kaksi kuudesta, joten
heikohko osallistumisprosentti jälleen kerran. Pakko sanoa, että vähän
motivaatiota syö, kun pääsääntöisesti yli puolet on poissa tunneilta. Mitähän
sitä keksisi osallistujakadon lopettamiseksi? Hassuja hattuja?
Kerron vähän suomen luokasta. Luokkamme on muuten hyvä,
mutta liitutaulu on erittäin kulunut, minkä vuoksi liidusta jää vain haalea
jälki. Varsinkin alkusyksyllä, kun päivät olivat vielä valoisampia,
opiskelijoiden oli heijastuksen, ja ehkä käsialani, vuoksi vaikea saada selvää
taulukirjoituksesta. Luokassa ei ole lavuaaria, joten sen virkaa on toimittanut
punainen muoviämpäri, jossa on saanut kasteltua taulusienenä toimineen rätin.
Luokassa on myös uudet ikkunat, minkä vuoksi siellä on aina mukavan lämmin ja
sen seurauksena alakerran yövaksit käyvät luokassa nukkumassa. I kid you not.
Anja oli mennyt viime vuonna luokkaan myöhään illalla, ja vaksi oli röhnöttänyt
patjalla keskellä luokkaa.
Meillä on luokassa oma, suunnilleen kahden kenkälaatikon
kokoinen kopiokone. Yliopistollakin voisi kopioida, mutta a) sinne on matkaa ja
b) kopioimiseen tarvitsee kirjalliseen luvan esimieheltä. I kid you not. Sen
vuoksi oma kopiokone, vaikkakin vanha lousku, jolla saa yhden kopion
kerrallaan, on luksusta. Työnjako on sellainen, että opiskelijat kustantavat
paperin ja opettajat, siis minä ja Anja, musteen. Vastineeksi opiskelijat
saavat opetusmateriaalin itselleen. Koska kopiointi on tosiaan luvan takana,
monet opettajat tekevät niin, että keräävät paperit aina takaisin. Pari viikkoa
sitten luokasta alkoi kadota kopiopaperia. Koska paperi on opiskelijoiden
ostamaa eikä ns. firman paperia, niin laitoimme paperin lukkojen taakse
kaappiin, johon vain opettajilla on avain. Tiistaina sitten yllätyksekseni
huomasin, että nyt punainen muoviämpärimme oli hävinnyt. Ämpäri on ollut
ilmeisesti useamman vuoden luokassa, joten esim. siivoojat eivät sitä
erehdyksessä ole voineet ottaa. Kostoko elää papereiden piilottamisesta?
Keskiviikkona oli opetusta 3x90 minuuttia, joten ihan kunnon
työpäivä oli. Yritin elävöittää yhtä tunneista soittamalla Youtubesta
musiikkia, mutta eikös rakennuksen langaton verkko ollut niin hitaalla, että
yritykseksi jäi, vaikka annoin sivun latautua minuuttitolkulla ennen yritystä.
Siis varsin perinteinen opettaja ja teknologia -pläjäys. Jos koululuokkiin
tulisi valvontakamerat, niin ehdottaisin, että kopiot nauhoista menisivät
Markus Kajolle, ja hän voisi juontaa Naurun paikka -tyyppistä ohjelmaa, jonka
videopätkissä opettajat yrittäisivät saada laitteita toimimaan. ”Mistäs tämä
menee päälle? Ennen se aina meni tästä…” Itse katsoisin!
Kotona olin puoli neljän aikaan ja sitten
sipulifetamunakkaan voimin internetin ihmemaailmaan. Sitten kesken selailun
meni yhteys poikki. Arvelin tönäisseeni piuhaa, jonka olen ennestään havainnut
herkäksi häiriöille. Lukuisten yhteydenottoyritysten ja ärräpäiden jälkeen
jouduin toteamaan, että johto ei ole nyt syypää. Totesin tilanteen lohduttomaksi. Olin vailla
pääsyä turhan tiedon valtatielle. Tunsin jo elämänhaluni kaikkoavan. Ahdistuin
niin pahasti, että menin sohvalle pitkäkseni ja ryhdyin lukemaan Remestä. Noin
vartin välein ristin käteni, loin katseeni yläilmoihin ja kävin kokeilemassa
yhteydenottoa. Ei tulosta. Sain kuulla Łukaszilta, että hänellä on sama
ongelma. Kolmen pitkällisen tunnin jälkeen rukouksiini vastattiin ja koneeni
puikahti nettiin niin että kapse kävi ja kävyt lentelivät! Riemurasiaankin oli kolmessa tunnissa tullut vaikka mitä
uutta! Heti tuntuu, että on helpompi hengittää ja suhtaudun kuluttajana
tulevaisuuteen valoisammin. Siispä positiivisin mielin painan tänään pääni
pielukselle.
Urmas U.
Hehe! Nyt kyllä alkavat tuntua lohjalaiset tussitaulut monine värivaihtoehtoineen ihan ylibudjetoiduilta.
VastaaPoistaTuosta tuntien elävöittämisestä tuli mieleen tilanne, jossa keksin näyttää väittelytunnin alussa palan matkaa kuntavaalikeskustelusta. Onneksi pätkä oli jo poistunut Areenasta.
Eipä hätää, löysin tilalle sentään jenkkien pressanvaaliväittelyn. Siitä tosin puuttui tekstitys. Nooh... Menköön äikän tunnilla kansainvälinen versio. Kruunajaisiksi äänentoistovehkeet olivat mykkänä, joten katseltiin ulkomaankielistä väittelyä miimikkojen välillä... ;)
Onneksi oppilaat olivat tähän tyytyväisiä. (Koska ei tarvinnut lukea tai kirjoittaa.) Lyhyen uran huippuhetki.
:) Pisteet sitkeästä yrittämisestä!
VastaaPoista