Kananmunan kokoinen,
monen metrin mittainen.
Luuton, lihaton, mutta
kaikille totuuden sanoo.
Käännä sinne, väännä
tänne, et alkua huomaa, et loppua näe.
Kuka keksii vastaukset?
Loppuillasta tein ranskan harjoituksia TV5Monden sivuilta. On
toki kiva, että verkossa on ilmaista oppimateriaalia, mutta laadun soisi olevan
jotakin aivan muuta kuin se on. Ainakin ne materiaalit, joihin olen itse
törmännyt ja joita olen käyttänyt, tuntuvat perustuvan siihen kovin tavalliseen
tieto- ja viestintätekniseen ajatusvirheeseen, että jos harjoitus tehdään
tietokoneella, sen sisällöllä ei ole väliä. Ajatellaan, että on jotenkin hienoa
ja innovatiivista, kun opiskelija raahaa hiirellä (tai smartboardilla
sormellaan) valmiiksi oikeassa muodossa olevan, puuttuvan sanan muuten
valmiiseen lauseeseen. Miten tämä eroaa siitä, että opiskelija vetäisi kynällä
viivan oikeaan sanaan tai ympyröisi oikean kohdan monivalintatehtävästä? Ainoa lisäarvo siitä tulee laitteiden myyjän taskuun. Molemmat
edellä mainitsemani tavat ovat perinteisiä behavioristisen oppimiskäsityksen
mukaisia harjoitustapoja, jotka on todettu puutteellisiksi kielenoppimistavoiksi
jo 50-luvulla. Tosin silti niitä edelleen näkee paljon oppikirjoissakin. Kuten
voi päätellä, suhtaudun suurella varauksella tieto- ja viestintätekniikan
mahdollisuuksiin opetuskäytössä ainakin niin kauan, kunnes joku keksii niille
oikeasti oivaltavia pedagogisia sovelluksia. Dokumenttikamera on hyvä vekotin,
mutta muuten ei ole liitutaulun voittanutta. Vielä kun olisi aina liituja.
Smartboardista jatkan vielä. Itse en sellaista kaipaa, mutta
usein olisi kiva, jos luokassa olisi smart
broad. Käännettäköön se englantia taitamattomille että fiksu muija. Kun turaa tekniikan kanssa, niin smart broad huikkaisi luokan perältä, että sulla on nyt väärä input valittuna, siksi ei näy. Tai kun
yrittää miettiä, että olikos monikon illatiivissa kaikissa nominityypeissä
vahva aste, niin smart broad auttaisi
taas. Tai kun kolmatta kertaa pyytää opiskelijaa toistamaan kysymyksensä, eikä
vielä kolmannella kerrallakaan ole varma edes siitä, millä kielellä kysymys
esitettiin, taas jelppaisi smart broad.
Mutta liian innokas neuvomaan ei saisi olla. Jos heti alkaisi huudella, kun vähän joutuu miettimään, niin alkaisi pian ottaa aivoon se ja kantaisin helmitaulujen viereen opetustarvikevarastoon. Rehtorille selittäisin, että ei soveltunut maahanmuuttajataustaisten oppilaiden erityisiin tarpeisiin.
Tiistaiaamun Maantuntemus-tunnilla oli politiikkaan liittyvä
kotitehtävä. Viime kerralla oli puhuttu eduskunnan ja hallituksen tehtävistä ja
katsottu eduskunnassa olevat puolueet. Kotitehtävänä oli selvittää hallituspuolueet.
Kolmen minuutin googlaus, ajattelin. Aamulla oli paikalla neljä tyyppiä, joista
yksi ei edes väittänyt yrittäneensä ja muut eivät olleet ymmärtäneet tehtävää.
Huoh! Ei sitten tullut mieleen kysyä? EIkä ole ensimmäinen kerta. Vaikka rajanaapureita ollaan, niin joskus opiskelukulttuurien erot tuntuvat aivan käsittämättömän suurilta. Muu tunti puhuttiin Suomen kielipolitiikasta,
mutta se ei herättänyt kommentteja. Huomenna ajattelin puhua tasa-arvoisesta
avioliittolaista. Jos siitä en saa irti keskustelua täällä
seksuaalivähemmistöjen luvatussa maassa (Pietarissahan on
kielletty ”homoseksuaalisen propagandan levittäminen”), niin puren pöydänkulmaa
ja murisen.
Loppupäivä menikin sitten oikeastaan valmistellessa ja
kopioidessa materiaaleja Maantuntemuksen harjoituksia varten. Kurssi on
teettänyt jo nyt aivan tolkuttomasti työtä, mutta toisaalta se on ollut
hyödyllinen kokemus, sillä ainakaan peruskoulussa en ole joutunut näin suuria
kokonaisuuksia suunnittelemaan.
Urmas U.
Omat arvaukseni: rullamitta, laki, ratti. Santtu arveli, että toinen voisi olla peili ja kolmas Raamattu :D
VastaaPoistaSaat puolikkaan arvoituspisteen rullamitasta ja Santulle kokonainen arvoituspiste peilistä. Raamattukin on kyllä hyvä ehdotus!
PoistaOlisikos ensimmäinen kalasaalis/kalavale ja kolmas juoru? Onkos Pinjalta kysytty?
PoistaVastaukset: lankakerä, peili/vaaka, sormus.
PoistaNo,eihän sitä aina voi onnistua:)
Poista