Koska edellinen päivityksen lopussa vähän viittasin (heh!)
koulumaailmaan ja koska asia on Alppilan koulusta nousseen mediankäryn vuoksi
kovasti esillä, niin aloitetaan pienellä kirjallisuusvisalla:
Koulumaailmasta jatkan vielä sen verran, että ainakin
opettajankoulutuksessa ja myös kouluissa, joissa olen itse työskennellyt, on
kovasti toisteltu sitä, että koulu ei ole mikään erillinen saareke
yhteiskunnassa. Kouluissa pätevät siis samat säännöt ja käyttäytymisnormit kuin
muuallakin. Kun toista ihmistä ei saa lyödä koulun ulkopuolella, ei sitä saa
tehdä koulussakaan. Näin siis on yhtenäistä elämä opinahjossa ja sen ulkopuolella.
Periaatteessa. Ei sitä kuitenkaan suotta sanota koulumaailmaksi. Omilla vähäisillä kokemuksillanikin uskallan luvata,
että sarkaa löytyy jos jonkinlaiselle tutkimusmatkailijalle ja antropologille.
Teini-ikäisetkin ovat kuin syvänmeren kaloja. Mutta on ihan turha nauraa ja
alkaa sormella osoitella. Miettikää vain omaa murrosikäänne ja sitä, millainen
hattivatti kylpyhuoneen peilistä mollotti aamuisin takaisin. Niinpä, hiljaiseksi
vetää. Entä soiko teillä työpaikalla kello merkiksi, että nyt lopetat juuri
aloittamasi homman, menet vartiksi ulos tihkusateeseen, jonka jälkeen
piirustelet ja sitten taas tihkusadetta ja sitten pykäät ovisummeria?
Hulluksihan siitä tulisi. Entä odottavatko naapuriosaston jullit työpäivän
jälkeen työpaikan ulkopuolella tarkoituksenaan muiluttaa sinua porukalla? Tai
koitatteko usein jätkien kanssa sitä, että yksi menee kyykkyyn, nousee nopeasti
ja muut ottavat kiinni, kun äly lähtee päästä siltä? Kyllä maailma mielestäni puolustaa paikkansa koulun perässä.
Maanantain vietin samaan tapaan kuin viikonlopunkin, siis
opiskellen, lukien ja musiikkia kuunnellen. Eipä siitä sen enempää. Tiistaina
sitä vastoin oli taas opetusta. Maantuntemus-kurssilla puhuimme suomalaisista
perheistä ja aloitimme vähän myös miesten ja naisten rooleja. Opiskelijani ovat
syntyneet juuri Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, ja tämä ilmeisesti selittää
sitä, että vain kahdella yhdeksästä oli sisaruksia. Perheenlisäys ei varmaan
ole ollut päällimmäisenä mielessä, kun on saanut kesäkuun palkan jouluksi.
Olisi hyödyksi tuntea venäläistä kulttuuria tarkemmin, niin osaisi nostaa tekstistä
niitä asioita, mitkä ovat eri tavalla Suomessa. Toisaalta taas Venäjä on
pinta-alaltaan niin valtava, että se mikä on Pietarissa tavallista, ei
luultavasti ole Vladivostokissa Pohjois-Korean rajalla kovinkaan tyypillistä,
saati Novaja Zemljalla eli ”Uudellamaalla” tai Pohjois-Kreikan korkeudella
olevassa Sotšissa.
Loppupäivästä meni valtaosa Maantuntemus-kurssin harjoitustehtävien
tekemiseen. Kurssin ohjelmaan tulee muutoksia ja pientä tiivistymistä
mahdollisen Suomen-matkani vuoksi. Se tarkoittaa, että kaikkien
harjoitustehtävien pitää olla opiskelijoilla ennen matkaani, että heille jää
tarpeeksi aikaa tehdä ne.
Urmas U.
Ymmärrän; koulumaailma on "oma maailmansa" verrattuna työyhteisöön, jossa työskentelee vain aikuisia ihmisiä. Muistan myös oman murkkuikäni ja "pienoisen" kapinahenkeni opettajia ja "koulumaailmaa" kohtaan, kun ei itsekään tiennyt mikä oli ja miksi. Turpiin ei kuitenkaan tullut opettajilta eikä koulukavereiltakaan (ainakaan fyysisesti). En sitten tiedä, jos sukupuoleni olisi ollut toinen...? Sitä vain, että asiassa on aina kaksi puolta!
VastaaPoistaMurrosikä on siitä lohdullinen sairaus, että toipumisennuste on hyvä, toisin kuin AIDSilla, Ebolalla ja SARSilla.
Poista